torsdag 23. september 2010

Macaroner


Første gang jeg skulle lage disse franske lekkerbitene var jeg riktig nervøs. Jeg hadde nemlig hørt rykter om hvor lunefulle og vanskelige de var å ha med å gjøre. Her var det duket for grundige forberedelser.



Etter langvarig og dyptpløyende reseach i kokebøker, matmagasiner, matblogger og på youtube hadde jeg samlet mange gode råd. Og så skred jeg til verket; spent, engstelig og forventningsfull. Og resultatet ble


perfekt!

Neste gang var jeg eplekjekk og prøvde å kutte noen svinger. Men ellers takk! Det ville Macaronene ikke ha noe av. Så jeg måtte slukøret gå tilbake til the long and winding road of macarone making. Dette er skikkelige primadonnakaker som forlanger førsteklasses oppvartning. Men så blir du også belønnet for strevet!



Man kan lage macaroner av både fransk og italiensk marengs. Etter hva jeg har forstått er den franske metoden mindre omstendelig, men også vanskeligere å lykkes med. Jeg valgte derfor å bruke italiensk marengs. Det kan virke litt knotete i starten, men er veldig greit når du har gjort det noen ganger.

Triksene jeg kom frem til var

1.             Pass på at mandlene er skikkelig finmalte. Det holdt ikke med min vanlige, manuelle mandelkvern, så jeg måtte kjøre de malte mandlene i blender før jeg siktet dem.
2.             La macaronene hvile på stekeplaten ca 30 minutter før du setter dem i ovnen. Slik unngår du at de sprekker under stekingen.
3.             Sett et tomt stekebrett nederst i ovnen for å unngå at macaronene blir svidd på undersiden.
Et annet lurt grep er å sette sprøyteposen med spissen ned i et målebereg eller lignende, og vrenge enden av posen over kanten på målebegeret. Slik blir det lettere å fylle sprøyteposen.










Dette trenger du
2 x 60 g eggehviter
35 g sukker
150 g mandler, skåldet og malt
150 g melis
150 g sukker til sukkerlake
50 ml vann til sukkerlake


Sikt 150 g malte mandler over i en bolle. Bland så mandlene med 150 g siktet melis.

Deretter visper du 60 g eggehvite stivt i en bolle mens du sakte tilsetter 35 g sukker.

Kok opp sukkerlake av 150 g sukker og 50 ml vann. Kok til blandingen når en temperatur på 118 grader på et sukkertermometer. Når temperaturen er nådd, heller du sukkerlaken over i eggehviteskummet under visping. Her må man være ganske hurtig, da sukkerlaken raskt stivner. Visp videre mens blandingen avkjøles, 10-15 minutter.

Rør 60 g eggehvite inn i mandel-/melisblandingen. Her passer det å tilsette farge hvis du ønsker det.

Vend mandelblandingen forsiktig inn i marengsmassen.

Fyll røren over i en sprøytepose med rund tupp, og sprøyt macaroner i ønsket størrelse på et stekebrett kledd med bakepapir. Dersom du vil være sikker på at macaronene blir like store, kan du tegne sirkler i den størrelsen du ønsker på baksiden av bakepapiret.

La nå macaronene hvile ca 30 minutter før du setter dem i ovnen. Slik unngår du at de sprekker under stekingen. I mens setter du ovnen på 160 grader, og setter et tomt stekebrett nederst i ovnen for å unngå at macaronene blir svidd under. 

Når de har hvilt ferdig, steker du macaronene i 10-15 minutter, avhengig av ovnen. Pass godt på; de skal være sprø utenpå og myke inni.

Avkjøl macaronene på bakepapiret på rist. Når de er kalde, setter du to og to sammen med ønsket fyll mellom. Favorittene her i huset er pasjonsfrukt-curd og ganache av mørk sjokolade og mynte. Oppskrift kommer :)














Share/Bookmark

0 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...