mandag 20. september 2010

Rømmevafler


Høsten 1996 pakket jeg sakene mine og flyttet til storbyen for å studere. Samme år hadde Coop medlemstilbud på vaffeljern. De med god hukommelse vil nok minnes Vidar Theisens varsel om fare for usedvanlig tykk vaffeleim over Trondheim i januar 1997. Husker jeg ikke feil, var det perioder der flyene ikke fikk lette fra Værnes på grunn av steikeosen. Alle studievennene mine fikk vaffeljern til jul det året. Jeg fikk tre.






Når høsten kommer, lengter jeg "hjem" til Trøndelag. Til løvet i Høyskoleparken, til bjønnvinden og ikke minst til den friske, klare høstluften på fjellet. Til soppturer i marka med mors rømmevafler og nyrørt multe i sekken.

er fjelluften byttet ut med sjøbris, og multemyr med løvskog, men vaflene smaker alltid like godt på tur.





Rømmevafler
1/2 l seterrømme
2 ss sukker
4 dl hvetemel
1 dl kaldt vann
1/2 ts salt


Bland rømmen med sukker og salt, og rør inn melet 1 dl om gangen. Tilsett vann når røren er blitt så tørr at det er vanskelig å få rørt inn mer mel. La røren stå og svelle i kjøleskapet i minst tre timer, gjerne natten over.


Stekes til de er gyllenbrune og sprø. Nytes med et lite sukkerdryss eller nyrørte bær.



Share/Bookmark

0 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...